torsdag 8 mars 2012

Lättvirkade vantar








Lättvirkade vantar som du nästan gör klar på en kväll ;*)

Modell egen

Damstorlek

Jag har till dessa använt virknål nr 4 och virkat i Big Verona garn. (Köpte en laddning på coop)Lägg upp 5 lm och slut till en ring med 1 sm. Alla varv slutar med 1 sm och alla varv börjar med 3 lm = 1:a st.

V 1: Virka 10 st om ringen.

V 2: två st i varje st varvet ut = 20 st.

V 3: 1 st i varje st men öka jämnt fördelat över varvet med 8 st = 28 st.

V 4: 1 st i st, öka över varvet med 2 st = 32 st.

V 5 - 15: Virka 1 st i varje st.

V 16: 1 st i varje st men på detta varv ska du där du nu vill ha tummen virka 8 lm hoppa över 8 st och virka 1 st i nästa.

V 17 - 25 1 st i varje st.

Tummen

Tag upp 1 lm i tumhålet och virka sammanlagt 3 lm = 1:a st.

Virka ca 20 st runt i tumhålet. Jag har gjort ca 6 varv på denna damstl. MEN för varje varv minskar jag med 2 st.

Det blir så här:

V 1: 20 st

V 2: 18 st

V 3: 16 st

V 4: 14 st

V 5: 12 st

V 6: 10 st

När jag var klar med tummen sparade jag en extra bit garn så jag kunde sy ihop den fint.

Man kan virka skaftet längre om man vill de är ju en smaksak. Jag virkade i dubbelt garn till min "gube" och då ökade storleken lite fast jag virkade enligt detta mönster ovan. Däremot fick jag virka ett varv extra på tummen. Bara ett litet tips ;*)Vill man virka dessa vantar till en "gube" så mät om du kan eller så virka efter detta mönster men virka då från V 4: 1 st i st, öka över varvet med 4 st = 34 st istället för 32.

Virka med dubbelt garn slet nåt otroligt på både mina handleder o nacken så det kommer jag inte göra om igen.

Lycka till!

Inga kommentarer: