torsdag 8 mars 2012

Virkade små klockor

Virkade klockor i olika former. Den röda och den blå hittade jag på men så hittade jag en gul bland min mammas grejor så har jag efter ett pillande lyckats virka av den.Bara rivit upp fyra gr innan jag fick till den ;*)




Röd och blå klockavirka
3 lm = 1:a st på varje varv, avsluta med 1 sm varje v.
Lägg upp 3 lm, virka sedan 10 st i den 1:a och slut med 1 sm.
Varv 2 virka 3 lm = 1:a st sen 2 st i varje st varvet ut.
Varv 3-4 1 st i varje st.på den röda virkade jag ett varv med fm.
På den blå virkade jag tre varv men de 4:e virkade jag med guldgarn så här: 6 st i en st, hoppa över 2 st, 6 st i nästa.




Så här gjorde jag dessa

Lägg upp 5 lm o slut till en ring.

Varv 1: 1 st om ringen 1 lm 12 ggr

Varv 2: sm till 1:a lmb, 1 st + 1 lm + 1 st om lmb, 1 st i nästa lmb varvet ut, ska bli 6 grupper med 1 st par.

Varv 3: sm till lmb i 1:a st-paret, 2 st + 1 lm + 2 st om lmb, 2 lm fortsätt så i varje stolp-par varvet ut.

Varv 4: Fortsätt alla varv med att börja med sm till lmb i st-gruppen, 2 st + 1 lm + 2 st om lmb, 2 lm, 1 fm om lmb i mellan st-grupp, fortsätt lika varvet ut.

Varv 5: 2 st + 1 lm + 2 st om lmb, 3 lm hoppa till nästa st-grupps lmb.

Varv 6: virka lika som varv 4

Varv 7: 2 st + 2 lm + 2 st om lmb, 3 lm varvet ut

Varv 8: 1 st + 1 lm + 1 st + 1 lm 1 st + 3 lm + 1 st + 1 lm + 1 st + 1 lm + 1 st om lmb, 1 fm om lmb mellan st-grupperna, fortsätt lika varvet ut.

Den gröna virkade jag helt i grönt tunt garn, den vita med guldkant och den sista med vitt garn och tunn guldtråd.

Inga kommentarer: